VERKOPER AGB / ALGEMENE
VOORWAARDEN VOOR B2C
Algemene voorwaarden
Principal Elektrik s.r.o. voor de verkoop van goederen via
de internetwinkel op pelek.eu met de naam Principal Elektrik s.r.o.
Inhoud
1. Contactgegevens
1.1 Exploitatant van de internetwinkel:
Principal Elektrik s.r.o.
Vestigingsadres: Osadní 869/32, 17000
Praag, Tsjechië
KvK-nummer: 03402614
BTW-nummer: CZ03402614
Bevoegd vertegenwoordiger: Sergii Kryvulia
Handelsregister / handelsregister:
Rechtbank van Praag Registratienummer: 231166
Adres van de exploitatie: Peteřska nam
2, 11000 Praag,
(hierna te noemen “verkoper” of “wij”)
Telefoon: +420774242766
E-mail: shop@pelek.eu
Klantendienst: Wij bieden klantenondersteuning aan voor onze klanten op het bovenstaande
telefoonnummer en e-mailadres op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
2. Basisbegrippen
2.1 Deze algemene
voorwaarden (hierna te noemen “AV”) van de verkoper
regelen de wederzijdse rechten en verplichtingen van de contractpartijen die voortvloeien uit of
in verband met de koopovereenkomst (hierna te noemen “koopovereenkomst”)
die wordt gesloten tussen ons en consumenten
of ondernemers (hierna te noemen “klant”
of “u”) via Principal Elektrik s.r.o. op pelek.eu.
2.2 Internetwinkel. De internetwinkel
van de verkoper (hierna te noemen “internetwinkel”)
wordt geëxploiteerd op de website pelek.eu Principal Elektrik s.r.o.
2.3 Wat kunt u bij ons kopen? In onze
internetwinkel Principal Elektrik
s.r.o. kunt u goederen kopen die wij tentoonstellen en aanbieden. Indien bij de goederen
een licentie voor gebruik wordt aangeboden, dan ook deze.
2.4 Wie wordt als consument beschouwd? Een consument is elke natuurlijke
persoon die buiten het kader van zijn zakelijke activiteiten of buiten het kader van de zelfstandige
uitoefening van zijn beroep met ons een koopovereenkomst sluit, of anderszins juridisch
handelt (hierna te noemen “consument”).
De internetwinkel is uitsluitend bestemd voor klanten die consumenten zijn.
Verkoop aan bedrijven is niet mogelijk.
2.5 Goederen met digitale inhoud. Voor overeenkomsten voor de levering van goederen met digitale
inhoud zijn deze AV van overeenkomstige toepassing, tenzij anders bepaald. Digitale
inhoud wordt gedefinieerd als gegevens die zijn gemaakt en geleverd in digitale vorm.
2.6 Goederen met digitale elementen. Voor
overeenkomsten voor de levering van fysieke gegevensdragers die uitsluitend dienen als dragers
van digitale inhoud, zijn deze AV van overeenkomstige toepassing, tenzij anders bepaald.
Digitale inhoud wordt gedefinieerd als gegevens die zijn gemaakt en geleverd in digitale vorm.
2.7 Terugname van elektrische apparaten. Met
het oog op de verplichtingen opgelegd in § 38 van de wet 185/2001 Sb. over afval, zoals gewijzigd,
informeren wij klanten dat oude elektrische apparaten
kosteloos kunnen worden ingeleverd voor recycling op het adres: Kirilovova
181, 739 21 Paskov, .
3. Mededelingen aan klanten vóór het sluiten van de koopovereenkomst
3.1 Bevoegdheid van de verkoper en controle-instanties. Wij zijn bevoegd tot de verkoop van goederen op basis van een ondernemingsvergunning. De controle op de onderneming wordt uitgevoerd door de bevoegde ondernemingsautoriteit binnen haar bevoegdheid. De controle
over persoonlijke gegevens wordt uitgevoerd door het Bureau voor de bescherming van persoonlijke gegevens. De Tsjechische Handelsinspectie houdt toezicht op de naleving van de wet
nr. 634/1992 Sb., ter bescherming van de consument, binnen de vastgestelde reikwijdte.
3.2 Illustratief karakter. Foto's die u op onze website
ziet, hebben slechts een illustratief karakter.
3.3 Extra kosten. Wij brengen geen extra kosten in rekening voor
telecommunicatiemiddelen (bijvoorbeeld als u ons
belt op ons telefoonnummer, betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten).
3.4 Consumenten hebben het recht om de koopovereenkomst
te annuleren zonder opgave van redenen, gedurende ten minste 14 dagen, die begint te lopen op de dag van ontvangst van de goederen (of
het laatste product, deelzending of het laatste stuk in het geval van een overeenkomst voor
meerdere stuks goederen uit één bestelling, of levering van goederen in verschillende deelzendingen of stukken). De verkoper kan een langere termijn bieden. Voor het naleven van
de termijn is het voldoende als u een mededeling over de uitoefening van het recht om de
overeenkomst te annuleren verzendt vóór het verstrijken van deze termijn.
3.5 Formulier voor annulering van de koopovereenkomst. Om
uw recht op annulering van de overeenkomst uit te oefenen, moet u dit op een duidelijke manier doen, via onze e-mail, telefoon of adres, of op een andere
manier. U kunt hiervoor het bijgevoegde voorbeeldformulier voor annulering van de
koopovereenkomst gebruiken, maar dit is geen verplichting.
3.6 Wanneer u niet de mogelijkheid heeft om van de koopovereenkomst
te annuleren. De klant is niet gerechtigd om van de volgende overeenkomsten te annuleren:
3.6.1 voor de levering van goederen die op maat zijn gemaakt
en/of geproduceerd op verzoek van de klant
of voor zijn persoon;
3.6.2 voor de levering
van goederen waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen
op financiële markten die onafhankelijk zijn van onze wil, die zich kunnen voordoen tijdens de termijn
voor annulering van de koopovereenkomst;
3.6.3 voor de levering van goederen onderhevig aan
snelle bederf, evenals goederen die na levering onomkeerbaar zijn gemengd met andere goederen;
3.6.4 voor de levering van goederen in een verzegelde
verpakking, die de consument uit de verpakking
heeft gehaald en om redenen van gezondheidsbescherming of hygiënische redenen niet kan
teruggeven nadat de consument deze heeft geopend, wat ook geldt voor geluids- of beeldopnamen en computerprogramma's, als de klant de oorspronkelijke verpakking heeft geopend;
3.6.5 voor accommodatie,
transport van goederen, verhuur van vervoermiddelen, catering of gebruik van vrije
tijd, als dit volgens de overeenkomst op een bepaalde datum of in een bepaalde periode moet worden uitgevoerd;
3.6.6 voor de levering van kranten, tijdschriften of tijdschriften met
uitzondering van overeenkomsten voor abonnementen op hun levering;
3.6.7 voor het verlenen van
diensten, indien deze in volle omvang zijn verleend; in het geval van betaling,
alleen als dit is begonnen met de voorafgaande expliciete toestemming van de consument vóór
het verstrijken van de termijn voor annulering van de overeenkomst en de ondernemer de consument vóór het sluiten van de overeenkomst heeft geïnformeerd dat het verlenen van de prestatie het recht om van de overeenkomst te annuleren vervalt;
3.6.8 voor dringende
reparatie of onderhoud, die moet worden uitgevoerd op een door de consument aangegeven plaats op
zijn uitdrukkelijke verzoek; dit geldt echter niet voor het uitvoeren van andere dan gevraagde
reparaties of de levering van andere goederen dan vervangende onderdelen die nodig zijn voor het uitvoeren van de reparatie
of onderhoud;
3.6.9 voor de levering van digitale inhoud, als deze niet is geleverd
op een materiële drager en is geleverd met uw voorafgaande expliciete toestemming vóór
het verstrijken van de termijn voor annulering van de koopovereenkomst en wij u vóór het sluiten van de
koopovereenkomst hebben meegedeeld dat u in dat geval geen recht heeft om van de koopovereenkomst
te annuleren.
3.7 Waarde van geretourneerde goederen en daarmee samenhangende
kosten voor het retourneren van goederen. U draagt de directe kosten voor het retourneren van goederen. Als
de waarde van de geretourneerde goederen meer dan 990 Kč (990,01
Kč zonder verzendkosten) bedraagt, vergoedt de verkoper de retourkosten.
3.8 Terugbetaling van de koopprijs. In het geval van
annulering van de koopovereenkomst binnen de termijn voor annulering zijn wij verplicht om u de
koopprijs terug te betalen (met uitzondering van extra kosten als u een andere soort
levering heeft gekozen dan de goedkoopste standaardlevering die door de verkoper wordt aangeboden), en dit
met dezelfde betaalmethode als bij de betaling, tenzij anders overeengekomen,
ten laatste binnen 14 dagen na het moment dat wij het geretourneerde artikel ontvangen of ons betrouwbaar is aangetoond dat het is verzonden. U wordt voor deze
terugbetaling geen kosten in rekening gebracht. Als wij de goederen niet terugontvangen, zijn wij gerechtigd om de koopprijs
niet terug te betalen.
3.9 Adres voor het retourneren van
goederen. Een retourlabel is doorgaans beschikbaar in uw gebruikersaccount op
pelek.eu. Als wij geen retourlabel hebben verstrekt, gebruik dan voor het verzenden van
de goederen dit adres Kirilovova 181, 739 21 Paskov, . Neem anders contact met ons op
via het e-mailadres shop@pelek.eu
of het telefoonnummer 601548120, zodat wij uw rechten voor het retourneren van goederen kunnen waarborgen en een
individuele procedure kunnen afspreken.
3.10 Cadeau. Als er samen met de goederen
een cadeau aan de klant wordt verstrekt, wordt de schenkingsovereenkomst tussen ons en de klant
sluitend onder de opschortende voorwaarde dat als de klant of wij de koopovereenkomst annuleren,
de schenkingsovereenkomst met betrekking tot dat cadeau niet meer van kracht is
en de klant verplicht is om het verstrekte cadeau samen met de goederen terug te geven.
4. Proces van het sluiten van de koopovereenkomst
4.1 Plaatsing van een bestelling. De klant kan
één of meer goederen selecteren door deze in de virtuele winkelwagentje te plaatsen,
waar de klant de geselecteerde goederen kan bekijken, het aantal kan wijzigen of ze kan
uit de winkelwagentje verwijderen. Door op de knop “Afrekenen” te drukken, wordt de klant gevraagd om
informatie over de verzending en de keuze van de betaalmethode in te voeren. Voor het afronden van
de bestelling kan de klant de gegevens die hij in de bestelling heeft ingevoerd controleren en wijzigen, evenals de klantgegevens. Door op de knop “Bestelling die tot betaling verplicht” te klikken, is
het bestelproces voltooid en wordt de koopovereenkomst gesloten.
4.2 Instemming met de AV. Door het plaatsen van de bestelling
bevestigt u dat u kennis heeft genomen van en akkoord gaat met deze AV en onze richtlijnen
voor de verwerking van persoonlijke gegevens.
4.3 Toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger bij minderjarige
klant. Als een minderjarige klant in onze internetwinkel aankopen doet,
is voorafgaande toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger vereist.
4.4 Kenmerken van de goederen. De klant is verplicht
zich vóór het afronden van de bestelling bekend te maken met de kenmerken, soort en aanbevolen
gebruik van de goederen. Door de bestelling te plaatsen, bevestigt de klant dat hij zich met
deze informatie heeft bekendgemaakt en deze begrijpt.
4.5 Bevestiging van de bestelling. De verkoper
bevestigt de ontvangst van de bestelling van de klant door de klant een bevestiging
van de bestelling per e-mail te sturen. Deze bevestiging van de bestelling dient alleen om de klant te informeren
dat de bestelling is ontvangen en zal worden verwerkt, uiterlijk binnen 2
werkdagen na het plaatsen van de bestelling door de klant. De koopovereenkomst is al
gesloten op het moment dat de knop “Bestelling
die tot betaling verplicht” is ingedrukt.
4.6 Contracttaal. De contracttaal is het Tsjechisch.
4.7 Verplichtingen voortvloeiend uit de koopovereenkomst. Door het sluiten van
de koopovereenkomst verplichten wij ons om de aangekochte goederen aan u te leveren en u de verwerving
van het eigendomsrecht op de goederen mogelijk te maken. U verplicht zich door het sluiten van de koopovereenkomst om de goederen
in ontvangst te nemen en ons de prijs van de goederen te betalen.
4.8 Kopie AV en formulier voor annulering van
de koopovereenkomst. De klant ontvangt een kopie van de gesloten koopovereenkomst, d.w.z. de actuele
versie van deze AV. De consument klant ontvangt ook een formulier voor annulering van
de koopovereenkomst binnen de wettelijke termijn.
5. Prijs van de goederen en betaalmethoden
5.1 Prijs. Alle prijzen van goederen zijn vermeld in Tsjechische kronen (Kč) en
zijn inclusief BTW.
5.2 Betaalmogelijkheden. Betaalmethoden voor de prijs
van de goederen en eventuele kosten verbonden aan de levering van de goederen vindt u ook op de pagina met
de beschrijving van de verkoper. Wij behouden ons het recht voor om in individuele gevallen een deelbetalingsmethode
voor de goederen aan de klant niet aan te bieden. De klant heeft de mogelijkheid:
5.2.1 PayPal (De klant
wordt doorgestuurd naar PayPal, waar hij de koopprijs betaalt vanuit zijn PayPal-account en in
overeenstemming met de gebruiksvoorwaarden van PayPal, beschikbaar op https://www.paypal.com)
5.2.2 Betaling met kaart
5.2.3 Betaling per bankoverschrijving of
directe bankoverschrijving
5.2.4 Apple Pay, Google Pay
5.3 Onrealistische prijs van goederen. In het geval van
weergave van een onrealistische prijs van 0 Kč of weergave van een zeer niet-marktprijs, waarbij
een niet-marktprijs wordt beschouwd als een prijs die onder onze inkoopprijs ligt, behouden wij ons het recht voor om dit item uit uw voorstel voor het sluiten van de
koopovereenkomst te verwijderen. U wordt hierover via e-mail geïnformeerd.
5.4 Factuurvorm. Wij komen overeen dat facturen elektronisch worden verzonden,
en dat naar uw e-mailadres.
5.5 Volledige betaling van de koopprijs. Wij behouden
ons het eigendomsrecht op de goederen totdat de koopprijs volledig is betaald
volgens de betreffende koopovereenkomst.
6. Levering van goederen en plaats van uitvoering
6.1 Levering van goederen. De goederen worden geleverd binnen
de levertijd die is vermeld bij het betreffende soort goederen. Wij verplichten ons altijd om de goederen
uiterlijk binnen 30 dagen te leveren. Wij zullen u altijd informeren over eventuele wijzigingen in de tijd
van levering.
Samen met de koopprijs bent u verplicht om ons ook eventuele kosten te betalen
die verband houden met de verpakking en levering van de goederen in de afgesproken hoogte, evenals een toeslag voor de gekozen betaalmethode. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, wordt onder de koopprijs ook verstaan de kosten
die verband houden met de levering van de goederen. Voor het sluiten van de koopovereenkomst wordt u geïnformeerd over
de uiteindelijke prijs inclusief de kosten voor verpakking en transport.
6.2 Leveringsadres. De goederen worden geleverd op het adres dat de klant in
de bestelling opgeeft.
6.3 Verzendmethode. De klant kan
de verzendmethode voor de goederen naar elk adres dat in de bestelling is opgegeven kiezen.
6.4 Herhaalde levering en de daarmee samenhangende kosten.
In het geval dat het om redenen aan uw kant noodzakelijk is om de goederen herhaaldelijk te leveren
of op een andere manier dan in de bestelling is aangegeven, bent u verplicht de kosten
te betalen die verband houden met de herhaalde levering van de goederen, respectievelijk de kosten die verband houden met een andere manier
van levering.
6.5 Ontvangst van de goederen. Op het moment van
ontvangst van de goederen door de klant gaat het risico van schade en toevallige
verslechtering van de kwaliteit van de aangekochte goederen over op de klant. Als de klant de goederen van de vervoerder
had moeten ontvangen, gaat het risico
van toevallige vernietiging en toevallige verslechtering van de kwaliteit van de aangekochte goederen over op de klant
op het moment dat hem is toegestaan om over de goederen te beschikken, maar niet eerder dan op
de aangegeven tijd van levering.
6.6 Verplichting van de klant bij ontvangst van de goederen. Bij
ontvangst van de goederen bent u verplicht deze te controleren en te vergewissen van hun eigenschappen
(met name of u het juiste soort goederen heeft ontvangen, of de goederen de afgesproken kwaliteit hebben,
of de goederen in hun verpakking alles bevatten wat volgens de instructies moet bevatten). In het geval van
zichtbare schade aan de zending door de vervoerder is de klant verplicht om een dergelijke zending
helemaal niet van de vervoerder te accepteren. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door de vervoerder,
of voor late levering van de goederen, ongeacht de reden voor de vertraging.
6.7 Schade die de verkoper kan lijden door het niet accepteren van de goederen. Als de klant consument de goederen niet accepteert bij de levering
door de vervoerder, worden de goederen vervolgens teruggestuurd naar de Verkoper en als de klant
consument niet binnen 14 dagen na het mislukken van de levering van de goederen van de koopovereenkomst annuleert,
is de verkoper gerechtigd om de kosten die door de vervoerder voor de levering van de goederen aan de verkoper in rekening zijn gebracht te eisen. Deze kosten vormen voor de verkoper
schade die is ontstaan door schending van de wettelijke verplichtingen van de klant.
7. Rechten uit gebrekkige prestaties
7.1 Gebrekkige prestaties. Dit gedeelte van de AV is van toepassing
voor de regeling van rechten en verplichtingen bij het uitoefenen van rechten uit gebrekkige prestaties bij de verkoop
van goederen tussen ons als verkoper en de klant als koper.
7.2 Wanneer gebrekkige goederen te reclameren. U bent verplicht om ons de gebreken van de goederen
zonder onnodige vertraging te melden (te reclameren) nadat de
gebrek is verschenen. In het andere geval zou u door de rechtbank geen recht op gebrekkige
prestaties worden toegekend. U heeft het recht om een gebrek te melden dat zich bij consumptiegoederen voordoet, binnen 24 maanden na ontvangst van deze goederen.
Dit is niet van toepassing op goederen waarvoor op de verpakking, het etiket, in de bijgevoegde instructies
bij de goederen of in de reclame in overeenstemming met andere wettelijke voorschriften een periode is aangegeven waarin de goederen kunnen worden gebruikt. Hier zijn de bepalingen over garantie voor kwaliteit
(contractuele garantie) van toepassing.
7.3 Wat gebeurt er na het verstrijken van 24 maanden? Na
het verstrijken van 24 maanden kunnen gebreken aan de goederen niet meer worden gemeld. Indien mogelijk, wordt deze termijn verlengd met de periode waarin u de goederen niet kon gebruiken omdat deze in het proces van een gerechtvaardigde reclame waren. Hoewel wij ons inspannen om
reclames altijd naar uw tevredenheid af te handelen, moet met sommige goederen worden omgegaan volgens
de instructies op de verpakking/etiket/in de bijsluiter – anders kunnen ze beschadigd raken.
7.4 Contractuele garantie. Als voor de betreffende
goederen een vrijwillige contractuele garantie van meer dan 24 maanden na ontvangst van
de goederen is gegarandeerd, kunt u gebreken aan de goederen gedurende deze periode melden. De periode wordt verlengd met de tijd,
waarin u de goederen niet kon gebruiken omdat deze in het proces van een gerechtvaardigde reclame waren.
7.5 Veronderstelling dat de goederen gebrekkig zijn. Als er
een gebrek optreedt binnen 12 maanden na ontvangst van de goederen, wordt aangenomen dat de goederen
gebrekkig waren bij ontvangst, tenzij wij het tegendeel bewijzen.
7.6 Voor welke gebreken zijn wij niet aansprakelijk? Wij zijn niet aansprakelijk
voor gebreken in de volgende gevallen: 7.6.1 als er een gebrek aan de goederen is op het moment van ontvangst en voor
zo'n gebrek is een korting op de koopprijs afgesproken,
7.6.2 als het gebrek is ontstaan aan
de goederen door slijtage door normaal gebruik, of als dit voortvloeit uit de aard
van de goederen,
7.6.3 is veroorzaakt door u en is ontstaan door onjuiste opslag, onjuiste
onderhoud, uw ingrijpen of mechanische
beschadiging, alles onder omstandigheden die niet overeenkomen met de temperatuur,
stof, vochtigheid, andere invloeden van de omgeving en is zo direct door ons of de fabrikant
bepaald (meestal op de bijsluiter / etiket van de goederen), of dit voortvloeit uit
wettelijke voorschriften,
7.6.4 goederen die door de klant
zijn aangepast en als er een gebrek is ontstaan als gevolg van deze aanpassing,
7.6.5 door gebruik van
de goederen onder omstandigheden die niet overeenkomen met de temperatuur, stof, vochtigheid,
chemische en mechanische invloeden van de omgeving, die direct door de verkoper of
fabrikant zijn bepaald, of voortvloeit uit wettelijke voorschriften,
7.6.6 als het gebrek is ontstaan als gevolg van een externe
gebeurtenis buiten onze invloed (bijv. een natuurramp).
7.7 Wat moet ik doen om een gebrek aan de goederen te claimen? Om
uw rechten uit gebreken aan de goederen uit te oefenen, neem contact met ons op via uw gebruikersaccount
op pelek.eu, op basis daarvan nemen wij contact met u op en maken we verdere
afspraken. U kunt ons ook rechtstreeks benaderen via ons e-mailadres.
7.8 Bevestiging van de ontvangst van de reclame. Na het verzenden van
de mededeling over de uitoefening van uw recht op reclame nemen wij binnen 2 werkdagen contact met u op.
Het moment van uitoefening van de reclame wordt beschouwd als het moment waarop wij uw gegevens over
de uitoefening van de reclame van de goederen ontvangen.
7.9 Teruglevering van de gereclameerde goederen aan de verkoper. De goederen
moeten compleet, onbeschadigd (met uitzondering van de gereclameerde gebreken) worden teruggestuurd, idealiter
in de oorspronkelijke onbeschadigde verpakking zodat wij de richtlijnen voor goede
hygiënische procedures kunnen naleven. Voor het verwijderen van het gebrek nemen wij de goederen op onze kosten terug.
Wij zullen contact met u opnemen om verdere stappen te bespreken.
7.10 Bevestiging. Na ontvangst van de gereclameerde
goederen ontvangt u een bevestiging van de ontvangst van de reclame en de inhoud ervan op het door u
opgegeven e-mailadres.
8. Wijzen van afhandeling en beëindiging
van de reclame
8.1 Wat beïnvloedt mijn mogelijkheden. U heeft
het recht om verwijdering van de ontstane gebreken te eisen.
U kunt kiezen:
8.1.1 reparatie
van het artikel; 8.1.2 levering van een nieuw artikel; of
8.1.3 levering van het ontbrekende deel.
Van uw kant zou dit geen
onredelijke eis moeten zijn. Als de reparatie van het artikel voor ons aanzienlijke
moeilijkheden met zich meebrengt of dit geen redelijke eis is gezien de waarde van het artikel en het belang
van het gebrek, zullen wij u dit meedelen. Evenzo zullen wij handelen als wij uw verzoek
om levering van een nieuw artikel als onredelijk beschouwen in verhouding tot het gebrek aan de goederen of de waarde van de goederen.
8.2 Als het gaat om
een wezenlijke schending van de koopovereenkomst. Als het gebrek een wezenlijke
schending van de koopovereenkomst vormt, heeft u het recht om
de koopovereenkomst te annuleren of een redelijke korting op de koopprijs
van de goederen te eisen.
8.3 Wanneer is het mogelijk om de koopprijs terug te eisen? In
bepaalde situaties is het mogelijk om de koopovereenkomst te annuleren en de koopprijs
terug te eisen. Dit is niet mogelijk in situaties waarin het gebrek aan de goederen niet significant is. Wat zijn
de situaties waarin u de koopovereenkomst kunt annuleren en de koopprijs kunt terugvorderen:
8.3.1 wij weigeren het gebrek aan de goederen te verwijderen
of hebben dit gebrek niet binnen een redelijke termijn hersteld;
8.3.2 uit
onze verklaring of uit andere omstandigheden blijkt dat het gebrek niet binnen een redelijke tijd zal worden verwijderd
of zonder aanzienlijke moeilijkheden voor de koper;
8.3.3 het gebrek aan de goederen komt
herhaaldelijk voor; of
8.3.4 het betreft een wezenlijke schending
van de koopovereenkomst.
8.4 Wanneer is het verder mogelijk om een redelijke korting
op de koopprijs van de goederen te eisen? In bepaalde situaties kunt u verder een redelijke
korting op de koopprijs eisen. Dit is niet mogelijk in situaties waarin het gebrek aan de goederen niet significant is.
Wat zijn de situaties waarin u een redelijke korting op de koopprijs kunt eisen?
8.4.1 wij weigeren het gebrek aan de goederen te verwijderen
of hebben dit gebrek niet binnen een redelijke termijn hersteld;
8.4.2 uit onze
verklaring of uit andere omstandigheden blijkt dat het gebrek niet binnen een
redelijke tijd zal worden verwijderd of zonder aanzienlijke moeilijkheden voor de koper;
8.4.3 het gebrek aan de goederen komt
herhaaldelijk voor; of
8.4.4 het betreft een wezenlijke schending
van de koopovereenkomst.
8.5 U deelt ons de wijze van afhandeling van de reclame mee. U bent
verplicht ons te informeren welk recht uit gebrekkige prestaties u heeft gekozen, en dit bij
de melding van het gebrek of zonder onnodige vertraging na de melding van het gebrek. U kunt uw keuze
niet wijzigen zonder onze toestemming; dit geldt niet in het geval dat u om reparatie van een gebrek vraagt dat onherstelbaar blijkt te zijn.
8.6 Teruglevering van de oorspronkelijke goederen. Bij afhandeling
van de reclame door levering van nieuwe goederen bent u verplicht de oorspronkelijk geleverde goederen
terug te geven (tenzij anders overeengekomen). De levering van nieuwe goederen kan de klant niet eisen (en
kan ook niet van de koopovereenkomst worden afgezegd), als de goederen niet in de staat kunnen worden teruggegeven waarin zij zijn ontvangen. Dit geldt niet als u de goederen heeft gebruikt voordat het gebrek werd ontdekt
of als de staat is veranderd bij het vaststellen van het gebrek. Verder ook in het geval dat het zonder uw
schuld niet mogelijk is om de goederen in de oorspronkelijke staat terug te geven.
8.7 Wanneer wordt het reclameproces afgesloten? Het reclameproces wordt afgesloten binnen 3 weken na uitoefening van het recht uit gebreken, tenzij anders overeengekomen.
8.8 Beëindiging van de reclame. Als de gereclameerde goederen door de vervoerder naar ons zijn gestuurd, worden ze na afhandeling
automatisch naar uw adres teruggestuurd, samen met een bevestiging van de datum en wijze van afhandeling
van de reclame, inclusief bevestiging van de correctie en de duur van de reclame,
eventueel met een onderbouwing van de afwijzing van de reclame.
8.9 Verplichting bij ontvangst van de gereclameerde goederen.
U bent verder verplicht bij ontvangst de volledigheid van de gereclameerde
goederen te controleren, met name dat de zending met de goederen alles bevat wat het moet bevatten. Latere
bezwaar zal niet in overweging worden genomen.
9. Bescherming van persoonlijke gegevens
9.1 Beleid voor de verwerking van persoonlijke gegevens. Meer
informatie over welke persoonlijke gegevens wij verwerken, op welke manier, voor welk
doel en gedurende welke periode deze worden verwerkt, vindt u in ons beleid voor de verwerking van
persoonlijke gegevens.
10. Overmacht
10.1 Wat is overmacht. Voor de doeleinden van deze AV wordt elke hindernis die onafhankelijk van onze
wil is ontstaan en ons belemmert om aan onze verplichtingen te voldoen, als overmacht beschouwd, mits het niet redelijk is
te verwachten dat wij deze hindernis of de gevolgen ervan zouden kunnen afwenden, overwinnen
of voorzien. De effecten die de aansprakelijkheid uitsluiten
zijn beperkt tot de tijd dat de hindernis aanhoudt, waarmee deze effecten
zijn verbonden.
11. Alternatieve geschillenbeslechting
11.1 Buitengerechtelijke geschillenbeslechting. Voor buitengerechtelijke
beslechting van consumenten geschillen uit de koopovereenkomst is de Tsjechische Handelsinspectie bevoegd, met zetel op Štěpánská 567/15, 120 00 Praag 2, KvK-nummer: 000 20 869,
internetadres: https://adr.coi.cz/cs. Het platform voor online geschillenbeslechting
dat zich op het internetadres https://ec.europa.eu/consumers/odr
bevindt, kan worden gebruikt bij
de beslechting van geschillen tussen de verkoper en de klant uit de koopovereenkomst.
11.2 Europees Consumenten Centrum Tsjechië. Het Europees
Consumenten Centrum Tsjechië, met zetel op Štěpánská 567/15, 120 00
Praag 2, internetadres: https://evropskyspotrebitel.cz
is het contactpunt
volgens de Verordening van het Europees Parlement en de Raad (EU) nr. 524/2013 van 21.
mei 2013 over online geschillenbeslechting en tot wijziging van Verordening (EG) nr.
2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (verordening over online geschillenbeslechting).
11.3 Klachten. Voordat u een buitengerechtelijke geschillenbeslechting start,
aanbevelen wij u om contact op te nemen met ons e-mailadres shop@pelek.eu. Wij proberen altijd eerst om het ontstaan
geschil minnelijk op te lossen. Uw klachten
zullen uiterlijk binnen 2
werkdagen (48 uur, deze periode kan worden verlengd met dagen van rust en
feestdagen die gebruikelijk zijn in Tsjechië) worden afgehandeld.
12. Slotbepalingen, inclusief
toepasselijk recht en rechtsbevoegdheid
12.1 Verplichting om de rechten van consumenten te respecteren. Als
een bepaling van deze AV in strijd is met de wettelijke voorschriften ter bescherming van
consumenten, heeft de wet voorrang en verplichten wij ons om deze na te leven.
12.2 Ongeldige of niet-uitvoerende bepalingen van de AV. Als
een bepaling van de AV ongeldig of niet-uitvoerbaar is, of ongeldig wordt, dan
treedt in de plaats van de ongeldig verklaarde bepalingen een bepaling die zoveel mogelijk aansluit bij de bedoeling van de ongeldig verklaarde
bepaling. De ongeldigverklaring of niet-uitvoerbaarheid van één
bepaling tast de geldigheid van de overige bepalingen niet aan.
12.3 Wettelijke regeling. In het geval van een internationaal element komen wij overeen dat onze juridische
relatie zal worden beheerst door de wettelijke regeling van de Tsjechische Republiek met uitsluiting van alle bepalingen van het conflictenrecht die
verwijzen naar een andere rechtsorde. Deze keuze van recht mag echter de consument niet ontnemen van de bescherming die hem wordt geboden door de bepalingen
van het recht van het land van zijn gebruikelijke verblijf. De contractpartijen komen overeen dat
zij uitdrukkelijk het gebruik van de VN-overeenkomst inzake internationale verkoopovereenkomsten uitsluiten.
Volgens artikel 6, lid 2 van Verordening Rome I worden altijd dwingende bepalingen van het recht toegepast,
die zonder deze clausule van toepassing zouden zijn.
12.4 Geschillen en rechtsbevoegdheid. De contractpartijen komen verder overeen dat voor de oplossing van eventuele geschillen uit de koopovereenkomst, waar een
internationaal element aanwezig is, altijd de bevoegde rechtbanken volgens de plaats van onze zetel bevoegd zijn. Dit doet geen afbreuk aan de rechten
van consumenten volgens bijzondere wettelijke bepalingen.
12.5 Als wij afwijkende voorwaarden voor het sluiten van de koopovereenkomst overeenkomen. De bepalingen van de AV maken een integraal deel uit van de koopovereenkomst.
Afwijkende bepalingen van de AV kunnen in de koopovereenkomst worden overeengekomen. Afwijkende afspraken
in de koopovereenkomst hebben voorrang boven de bepalingen van de AV.
12.6 De noodzaak om de AV te lezen voor het sluiten van de koopovereenkomst. Het lezen van deze AV is vrijwillig, zonder het lezen ervan kan helaas
de koopovereenkomst niet worden gesloten.
12.7 Geldigheid van de AV. Deze AV zijn geldig vanaf 01.01.2024 en vervallen de geldigheid van eerdere handelsvoorwaarden.